Profund (2016)

Percussió (nou bols tibetans) i electrònica
10 minuts

Estrena
31 de març de 2017
Festival Mixtur. Barcelona
Miquel Bernat, percussió


Encàrrec
Festival Mixtur

Nota de programa
Des de fa uns anys, els bols tibetans -i, en general, diferents instruments ressonants metàl·lics com els gongs, els cròtals i les campanes- constitueixen un punt d’atenció especial en les meves preferències personals com a compositor, una font molt suggerent i pròdiga en recursos per a crear espais sonors amples i profunds. Aquesta obra cristal·litza la recerca creativa que he efectuat amb aquests instruments, i l’expandeix amb l’ús de l’electrònica en temps real i difusió surround.

L’obra s’articula en set moviments rítmics principals, interconnectats mitjançant sis interludis ressonants de caràcter sospeso que tenen una funció contrastant i de repòs. El conjunt constitueix, doncs, un continuum sonor que transita per diferents escenaris, i viatja des de l’energia inicial, de sonoritats que recorden el gamelan, fins a l’atmosfera vibrant i fluïda de l’últim moviment.

Alguns dels bols es percudeixen a l’inrevès, amb la boca al terra sobre una catifa. Aquesta disposició produeix una ressonància curta, d’entre tres i vuit segons -depenent de les dimensions de l’instrument- i amb un matís que es pot qualificar subjectivament de “trencat” o “brut”. És un color que, degut a la breu cua de ressonància, permet una activitat rítmica molt fructífera. L’ús de tremoli, contratemps, diferents tipus de baquetes, o fins i tot l’efecte wahwah esmorteïnt la vibració amb la mà, generen una rica paleta de timbres bastant allunyats de l’habitual sonoritat ressonant del bol tibetà.

Durant els interludis, els bols es col·loquen en la disposició normal -boca amunt- i, de manera progressiva, el conjunt experimenta una metamorfosi: de gamelan rítmic i enèrgic a conjunt de campanes ressonants i etèries. El sentit del títol ve donat per l’arrelament profund dels moviments principals -pel ritme vital, enèrgic-, i les ressonàncies intangibles que es projecten a l’espai dels interludis. La doble condició terra-aire de l’obra culmina amb un final on l’electrònica -artifici sofisticat de la modernitat- i la ressonància -embolcall sonor preciós- desapareixen per a donar pas a la senzilla i humil presència d’un únic i ancestral bol tibetà esmorteït per una manta.

En els interludis, uns tracks preenregistrats en format quadrafònic es fonen amb els sons dels instruments, creant una atmosfera d’ambiguïtat i ubiqüitat sonora. L’espacialització dels sons potencia l’efecte doppler, amb diferents distàncies de proximitat i llunyania del so. Degut a que els sons electrònics deriven exclusivament de mostres enregistrades i de la modificació en temps real dels mateixos instruments, el moviment aparent dels focus sonors genera un escenari on l’espai i el temps es donen la mà.

L’obra es pot gaudir també com a meditació sonora, i per a propiciar l’experiència, les llums de la sala han d’estar apagades amb l’única il·luminació de tres espelmes enceses davant el percussionista. Profund és una obra encàrrec del Festival Mixtur per a ser estrenada pel percussionista Miquel Bernat el dia 31 de març de 2017 a l’espai Fabra i Coats de Barcelona.

L'obra està dedicada a en Miquel Bernat, amb simpatia i un somriure.



Més informació

At the recurrent end of the unending (2014)

Cinc paisatges sonors canònics per a piano
I. In My Beginning Is My End

II. The Point of Intersection of the Timeless
III. Time and the Bell
IV. Quick, Said the Bird, Find Them, Find Them
V. At the Recurrent End of the Unending

Piano
8 minuts

Estrena
12 de juny de 2015
Sampler Series. Fundació Miró. Barcelona
Lluïsa Espigolé

Editorial
Tritó Edicions




Més informació

Escenes del bosc, 5è quadern (2013)

XII. Alba
XIII. Neu
XIV. Estel

Piano
13 minuts

Estrena
2 de març de 2014
Tokyo Opera City Recital Hall. Tokyo, Japó
Satoko Inoue

Editorial
Tritó Edicions



Més informació

Meditacions sobre un motiu de Mompou (2013)

Piano
6 minuts

Encàrrec
Palau de la Música Catalana
Estrena
5 de novembre de 2015
Auditorio de la Fundación Hispanoamericana. Santiago de Cali, Colòmbia
Alberto Rosado





Més informació

Petites catàstrofes (2010)

Percussió
10 minuts

Encàrrec
Neopercusión
Estrena
19 d'octubre de 2010
Neopercusión
Festival Ritmo Vital. Madrid

Editorial
Tritó Edicions


Més informació

Escenes del bosc, 4t Quadern (2008)

IX. Campanes
X. Llac
XI. Joc
Piano
12 minuts

Encàrrec
Fundació Caixa Catalunya
Estrena
9 de febrer de 2009
La Pedrera. Barcelona
Alberto Rosado

Enregistrament
CD Fundació Caixa Catalunya. Estrenes a la Pedrera, volum IV
Editorial
Tritó Edicions


Més informació

Meditació (2007)

Marimba
7 minuts

Encàrrec
Associació de Concerts de Reus

Estrena
4 de juny de 2008
Teatre Fortuny. Reus
Gerardo Salazar

Editorial
Tritó Edicions



Més informació

Vent de l’Oest (2007)

Shakuhachi
7 minuts

Encàrrec
Festival 4x4
Estrena
18 de desembre de 2007
Sala Beckett. Barcelona
Horacio Curti

Enregistrament
CD Agharta Music. Horacio Curti, shakuhachi
Editorial
Tritó Edicions



Més informació

Escenes del bosc, 3r Quadern (2007)

VII. Pluja
VIII. Arc de Sant Martí
Piano
8 minuts

Encàrrec
Calouste Gulbenkian Foundation
Estrena
2 de desembre de 2007
Le Liu
Cité de la Musique. París, França

Enregistrament
CD Ars Harmonica AH182. Sílvia Vidal, piano
Editorial
Tritó Edicions



Més informació

Escenes del bosc, 2n Quadern (2005-2006)

IV. Marinada
V. Calma

VI. Mestral
Piano
12 minuts

Premi-Beca Xavier Gols 2006 de l'Ajuntament de Tarragona
Estrena
18 de desembre de 2007
Sala Beckett. Barcelona
Sílvia Vidal, piano

Enregistrament
CD Ars Harmonica AH182. Sílvia Vidal, piano
Editorial
Tritó Edicions



Més informació

Escenes del bosc, 1r Quadern (2004-2005)

I. Picot
II. Gamarús

III. Rossinyol
Piano
10 minuts

Estrena
18 de desembre de 2007
Sala Beckett. Barcelona
Sílvia Vidal, piano

Enregistrament
CD Ars Harmonica AH182. Sílvia Vidal, piano
Editorial
Tritó Edicions



Més informació