Lluny (2015)

Flauta, viola i tres percussionistes
17 minuts

Estrena
14 de març de 2016
Auditori 400 MNCARS. Madrid
Ensemble de l'Orquestra de Cadaqués

Álvaro Octavio, flauta. Geneviève Strosser, viola. Miquel Bernat, percussió. Ferrán Carceller, percussió. Iván Herranz, percussió
Ernest Martínez Izquierdo, director


Encàrrec
CDNM - Centro Nacional de Difusión Musical

Nota de programa
Durant el mes de setembre de 2015 vaig tenir el goig de viure un recés eremític de deu dies de durada, envoltat de rouredes, en un paratge on la natura creix esplèndida i generosa. Les hores continuades dedicades a la contemplació del bosc es van anar orientant -amb el pas del temps i la intensitat de l'activitat meditativa- cap a una sensibilització vers els sons i la seva lleugeresa i llunyania.

Aquesta lleugeresa també és l'atribut d'una estampa encisadora: la calma total de les fulles del bosc que, a partir d'un instant fugisser i precís, comencen a oscil·lar acaronades per una suau brisa, fins a tornar, de nou, a la quietud.

L'altre atribut -la llunyania- es manifesta en el repic de les campanes d'un santuari situat a una bona distància, i en la recepció dels sons: els percebo allí mateix, a tocar, com si les campanes fossin a pocs metres, amb un color apagat i una dinàmica esmorteïda -degut a l'absorció dels materials del bosc-, i amb una certa ressonància -propiciada per les reflexions a les muntanyes. Tot això em fa pensar en la clarivident sentència de Henry David Thoreau quan assimila els  sons llunyans com a part integrant de la lira universal.

La instrumentació de l'obra inclou flauta -amb totes les seves mutacions-, viola, i dos percussionistes, juntament amb un tercer percussionista que se situa darrera de l'escenari, actuant com a font sonora que emet des de la llunyania. L'obra està estructurada en vuit moviments enllaçats sense solució de continuïtat: I. Horitzó. II. Vent. III. Campana. IV. Horitzó. V. Respiració. VI. Calma. VII. Horitzó. VIII. Tro.

El primer, tercer i setè moviments constitueixen una mena d'horitzó sonor, un marc on s'estableixen relacions de proximitat i llunyania, i que actuen com a retrobament amb la pulsació temporal. El segon moviment exposa un continuum de soroll blanc, terreny fèrtil per al naixement del so. Diferents cicles dinàmics porten a successius esclats del so del log drum situat darrera de l'escenari. El tercer moviment recrea el repic homofònic d'una campana en la que, tot i referir-se contínuament al mateix objecte sonor i a la mateixa harmonia, cada toc es diferencia dels altres per les variacions en els parcials, ressonàncies, i atacs. Al final del moviment, els instruments es fonen amb les campanes tubulars situades darrera de l'escenari. El cinquè moviment, que evoca la respiració, estableix un contrast entre la inspiració -sonora, present, dinàmica, activa-, i l'expiració -profunda, greu, passiva, relaxada. El sisè moviment recrea un estat d'immersió en la calma interior envoltat d'una notable activitat en els fenòmens superficials. El vuitè moviment presenta un tro llunyà -log drum i bombo situats darrera de l'escenari- que ressona en els registres greus dels instruments situats a l'escenari, generant la paradoxa del tro: focus sonor llunyà i ressonàncies properes.

Lluny és una obra encàrrec del Centro Nacional de Difusión Musical per a ser estrenada per l'Ensemble de l'Orquestra de Cadaqués dirigit per Ernest Martínez Izquierdo, el dia 14 de març de 2016 a l'Auditorio 400 del Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.

L'obra està dedicada a Joan Magrané, amb alegria i amistat.


Ramon Humet. Vilanova d'Escornalbou. 27 de novembre de 2015





Més informació

En el bosc profund (2014)

Conjunt instrumental (piccolo, shakuhachi, oboè, clarinet baix, piano, violí i violoncel)
25 minuts

Estrena
7 d'octubre de 2014
Cicle de música contemporània del BBVA. Bilbao
Plural Ensemble

Horacio Curti, shakuhachi
Fabián Panisello, director
Editorial
Tritó Edicions




Més informació

Interludis meditatius (2012)

Shakuhachi i 4 percussionistes
37 minuts

Enregistrament
CD Neu Records NEU008. 2CD + Llibre + Instal·lació sonora 3D
Kakizakai Kaoru, shakuhachi. Neopercusión, percussió


Estrena
Interludi meditatiu VII
Música per a Ekstasis, coreografia perduda de Martha Graham reimaginada per Virginie Mecene
14 d'octubre de 2017
PeiJu Chien-Pott. Martha Graham Dance Company
Joyce Theater. New York, USA


Editorial
Tritó Edicions



Més informació

Concert per a piano i conjunt instrumental (2009)

Piano i conjunt instrumental (1.1.1.1.-1.1.1.0.-1 perc.-2.1.1.1.1.)
​15 minuts

Encàrrec
Conjunt instrumental Barcelona 216
Estrena
5 de març de 2010
Festival Ars Musica. Brussel·les, Bèlgica
Conjunt instrumental Barcelona 216
Jordi Masó, piano
Ernest Martínez Izquierdo, director

Enregistrament
CD Tritó TD000084. Conjunt instrumental Barcelona 216. Jordi Masó, piano. Ernest Martínez Izquierdo, director
Editorial
Tritó Edicions


Més informació

Jardí de haikus (2007)

Violí, violoncel, piano i 3 percussionistes
16 minuts

Encàrrec
CDMC – Centro para la Difusión de la Música Contemporánea. Cicle “Residencias”
Estrena
10 de març de 2008
Auditorio 400 – MNCARS. Madrid
Trio Arbós i Neopercusión

Enregistrament
CD Neu Records NEU-MCH-CD002. London Sinfonietta. Nicholas Collon, director
Editorial
Tritó Edicions


Més informació

…from the Meadows (2006)

Flauta, saxo, piano, percussió i electrònica
8 minuts

Encàrrec
Festival Nous Sons
Estrena
17 de març de 2007
Festival Nous Sons. Sala Oriol Martorell de l’Auditori, Barcelona
Ensemble Proxima Centauri

Enregistrament
CD Ars Harmonica AH182. Ensemble Proxima Centauri
Editorial
Tritó Edicions


Més informació